ONDERNEMERSCHAP geschreven door ANNERIEKE VORSTEVELD

Workshop ondernemen gegeven door Rinco van der Baan

Geschreven door Annerieke Vorsteveld

12 mei 2022.

Een leuke avond, met een zeer energieke Rinco, waar veel ruimte was om ook van elkaar te leren!

Rinco begint met vertellen dat niet elke ZZP-er automatisch een ondernemer is, om dit te duiden verteld hij over zijn loopbaan en hoe hij is gekomen tot het punt waar hij nu staat. Als ondernemer, maar ook als mens.

Rinco nodigt ons uit om hem een vraag te stellen, mag iets persoonlijks zijn om hem beter te leren kennen, maar ook over het onderwerp: ondernemen, zodat hij de vragen uit de groep kan meenemen tijdens de workshop. Deze mix is leuk! We horen veel over Rinco, maar ook van elkaar: wat houdt “ons trainingsacteurs” nou bezig? Leuk weetje: Rinco is zijn carrière in onderbroek op het podium begonnen. (Er is dus altijd hoop 😉)

Vervolgens kregen we even de tijd om een pitch voor te bereiden: wat vertel je in 1 minuut over jezelf tegen een potentiële opdrachtgever? Daarna konden we op elkaar reageren: wat sprak aan in de pitch van de ander? Leuk om zo ook van elkaar te leren en feedback te krijgen.

“It starts with WHY” Vertel waarom, daarna hoe (wat onderscheidt jou!!) en dan wat je doet.

Waarom die je wat je doet? En waar wil je naartoe? Van ZZP naar ondernemer.

“Ondernemen is de juiste golf pakken”

“Delen is vermenigvuldigen”

Rinco deelt met ons hoe hij kijkt naar het ondernemerschap en hoe hij in het leven staat. Waar hij in gelooft wat werkt.

Visualiseren is een manier om te bepalen waar je naartoe wilt. Stel jezelf deze vragen: wie ben ik? Wat wil ik? Maak tijd vrij om deze vragen te onderzoeken, visualiseer waar je bent over 5 jaar. Plan hier tijd voor in. Minimaal elke maand een uur, bewust zitten, in contact met jezelf. Noem het mediteren, noem het naar binnen keren: creëer een rust moment en focus daarin op ondernemen: waar sta ik, wat wil ik. Uit het onderbewustzijn komt informatie.

Hoe laat jij jezelf zien? Zorg dat je website up2date is, gebruik LinkedIn en andere social media, dit zijn belangrijke platforms, besteed hier aandacht aan. Of besteed het uit als je hier zelf niet goed in bent. Het is de plek om jezelf te profileren.

Een punt wat veel van ons bezig houdt is het tarief; wat is de ondergrens? Via een bureau krijg je vaak minder per dagdeel dan een rechtstreekse opdracht; het bureau doet werk voor je en wil ook wat verdienen. Rinco geeft aan dat 180 euro per dagdeel via een bureau wat hem betreft de ondergrens is. Er zijn partijen op de markt die onder de prijs werken, dit vindt niemand fijn. Maar ook hier maak je een eigen afweging: vind ik het werk leuk? Hoe graag wil ik dit doen? Levert het mij nog wat anders op dan alleen het inkomen? En maak hier eventueel afspraken over: ben ik makkelijk vervangbaar als ik een opdracht krijg die wel goed betaald? Op wat voor termijn, onder welke voorwaarden gaat het tarief omhoog?

Er was natuurlijk veel te weinig tijd om alles met elkaar te delen, dus we eindigden de avond met praktische tips:

• - Werk aan spreiding van opdrachtgevers en disciplines, wat kan je nog meer en wat vind je ook leuk? Breed zijn in aanbod geeft meer kans op werk, maar ook afwisseling en dat is ook fijn voor jezelf.
  • - Administratie en boekhouding: hou dit op orde en doe dit niet alleen! Een goede boekhouder en of belasting consultant verdien je terug. Zet 1/3 deel van wat binnenkomt opzij voor de belastingdienst en denk na over lid worden van een broodfonds of verzekering.
  • - Durf te investeren en durf te vragen, weet waar je goed in bent en vraag wat je nodig hebt. En blijf vooruit kijken: 1 keer per maand een uur. Investeer tijd en aandacht in jezelf en je bedrijf.

Film tips ter inspirate: The Secret, The Bleep.