NVvT komt uit de kast
De Nederlandse Vereniging van Trainingsacteurs (NVvT) komt uit de kast. Of beter gezegd: uit haar souffleurshokje. Met een nieuwe brand profileert de vereniging zich naar bestaande en nieuwe leden als volwassen beroepsvertegenwoordiger. De markt moet de NVvT gaan zien als dé autoriteit op het terrein van toegepast acteren. Een sterk logo en een gloednieuwe website horen daarbij. “Als je jezelf serieus neemt, is een professionele eerste indruk belangrijk.”
De nieuwe website is veel overzichtelijker en informatiever. De bezoeker vindt er veel achtergronden, over de vereniging, waar zij voor staat, en over de geschiedenis van trainingsacteren in Nederland. Maar ook over hoe en wanneer je een trainingsacteur inzet in een leersituatie.
Vorm en functie
Bovendien zijn een paar belangrijke functies toegevoegd: een ledenforum en een zoekfunctie. Het forum is bedoeld als online dorpspomp, waar leden en bestuur hun vragen, meningen en ideeën kunnen delen. De zoekfunctie gaat leden helpen elkaar sneller te vinden en te contacten, bijvoorbeeld bij een klus. Maar hij is ook bedoeld om opdrachtgevers in staat te stellen doelgericht te zoeken naar een trainingsacteur met specifieke kwaliteiten of ervaring voor hun cursus, training, game of onderzoek.
Ook de vormgeving is drastisch vernieuwd. Algemeen bestuurslid Marius Schalkwijk licht toe: “We hadden woorden in het hoofd als meerkleurigheid, contrast, verbinden, fris en strak, kracht en dynamiek. We wilden een uitstraling die past bij onze levendige club.” Penningmeester Ilona Kuis vult hem aan: “Logo en site vormen daarin één geheel. Zakelijke en creatieve elementen zijn gecombineerd met inhoud en speelsheid. Net als in het vak van trainingsacteur.”
Ondersteunend en dienstbaar
Met de nieuwe brand wil het bestuur vooral de NVvT-leden en potentiële leden bereiken. Daarnaast mikt zij op opdrachtgevers, trainers die een trainingsacteur zoeken voor hun klus, en geïnteresseerden in het vak trainingsacteren.
Welke boodschap wil de vereniging neerzetten met het nieuwe logo en de site?
“Het beeld in ons nieuwe logo is gebaseerd op de klassieke toneelhulp, de souffleur”, licht voorzitter Harry Muller toe. “De onzichtbare professional die de acteur bijstaat, ondersteunend en dienstbaar. Dat beeld illustreert de ambitie van de NVvT op twee manieren. Wij staan voor de professionele groei van de trainingsacteur, én voor versterking van zijn positie als zelfstandig ondernemer in de markt.”
Ilona: “Bij ‘ondersteunend en dienstbaar’ denk ik ook aan verbinding leggen tussen de diverse doelgroepen. Aan openheid en transparantie. Op de nieuwe site hebben we daarom veel mogelijkheden ingebouwd om in contact te komen met het bestuur.”
Eenzaam beroep
Uit ervaring weten de drie bestuursleden dat trainingsacteur een eenzaam beroep is. Harry: “Veel van onze leden zijn geholpen met collectieve steun voor het zakelijke verhaal. Neem de discussie die de NVvT en de Boact hebben gevoerd met de Belastingdienst over het BTW-percentage. Ook lobbyen we over aanbestedingen, de nieuwe VAR-webmodule en tarieven. We willen trainingsacteren als vak erkend krijgen. Daarbij kiezen we overigens voor een gedegen aanpak. Niet vanuit de heup schieten, maar doordenken en onderzoeken.”
Autoriteit in toegepast acteren
Marius: “Het doorbreken van die eenzaamheid vind je ook terug in de missie en visie die we op onze website hebben gezet. De NVvT gelooft in de kracht van ervarend leren; dat het mensen verder brengt en gelukkiger maakt. Daarbinnen wil de NVvT de leidende beroepsvereniging zijn, aanspreekpunt, kenniscentrum en vertegenwoordiger van het beroep van trainingsacteur. De verbindende schakel naar de markt.”
“Dat stelt natuurlijk ook eisen aan de trainingsacteur zelf,” benadrukt Ilona. “De NVvT ontwikkelde een gedragscode en werkt momenteel aan een competentieprofiel voor de trainingsacteur. We willen onder opleidingsprofessionals worden gezien als de autoriteit op het gebied van toegepast acteren.”
Bouwen
Marius vervolgt: “We zijn nu bezig onze missie en visie uit te werken in doelstellingen en taken voor het bestuur, de commissies en de projectgroep Kwaliteit. Daarnaast is een grote groei in ledenaantal een belangrijke prioriteit. We bouwen verder aan het fundament, dat meer ongeorganiseerde trainingsacteurs het nut inzien van vereniging. Kortom, we werken keihard aan onze toegevoegde waarde als beroepsvereniging. Zoveel toegevoegde waarde dat een trainingsacteur zichzelf tekortdoet als hij nog geen lid is van de NVvT!”
Serieus
Harry: “Leden vonden het NVvT-logo oubollig. Binnen de vereniging leeft het gevoel dat we stappen aan het maken zijn op belangrijke onderwerpen, voor het vak, voor ons beroep en voor de markt. Daar willen we mee naar buiten komen.”
Ilona: “Het logo en de website zijn het visitekaartje van je vereniging. Als je jezelf serieus neemt, is een professionele eerste indruk belangrijk. We stellen ons ambitieus op: we willen doorgroeien naar een volwassen beroepsvereniging.” Harry: “We hebben de puberteit achter ons gelaten.”
Noot van het bestuur
Mis je iets, wil je iets opmerken of heb je een tip? Laat het ons weten via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Dank je wel voor je interesse en aandacht!