online trainingsacteren (middagsessie)
Online trainingsacteren door Ida van de Lagemaat op Zaterdag 19 dec s middags.
Dit jaar is ons vakgebied uitgebreid met een nieuwe variant: online trainingsacteren.
De meeste zijn er zomaar mee begonnen, steken links en rechts hun licht op, leren wat bij van collega's. En zo redden we ons wel. Maar dat kan beter!
Ida van de Lagemaat heeft zich er in verdiept en het ebook 'ZO WERKT online trainingsacteren” geschreven.
In deze workshop gingen we met 6 mensen hiermee aan de slag.
Als eerste werd uitgebreid per persoon bekeken hoe je in beeld komt, de achtergrond, de belichting, afleidende zaken in beeld etc. Geweldig hoe veel daar over te zeggen, en te leren valt. Wat voor jou zelf een leuk ding in je huis is, is voor de kijker niet herkenbaar, leidt af, en kan tot veel vragen leiden (waarbij de aandacht dus niet bij de training is). Daar en tegen kan een volgens jou neutrale omgeving, voor de kijker te saai zijn. Een klein persoonlijk detail is dan juist wel welkom. Het omdoen van een gekleurde sjaal kan je veel beter in beeld brengen en voorkomen dat je 'opgaat in de achtergrond'. Bij de meeste laptops krijg je veel van het plafond te zien en kijkt de trainingsacteur 'op je neer'. Een paar boeken eronder en voila...een rechte blik die veel natuurlijk oogt. Zeer interessant.
Tijd voor een en energizer. Want de vaart er in houden, veel variatie en snelle schakelingen zijn belangrijk bij online trainen. Daarnaast vallen open vragen in een enorm stil gat, en werkt heel schools beurten geven echter prima. Zo kregen we dus ook meerdere tips die we door kunnen spelen naar de trainers waar we mee werken.
Vervolgens zijn we met rollenspellen aan de slag gegaan. Behalve de 2 die in gesprek zijn, is niemand in beeld. Al snel blijkt het belang van kijk-opdrachten. Want waar zijn die anderen? Ze kunnen ook koffie zijn gaan zetten...de mail checken...... Je hebt geen idee.
Door de kijkopdrachten hou je ze erbij. En de feedback rond is opeens voor iedereen interessant, omdat mensen heel andere dingen melden dan waar jij opgelet hebt.
Moeilijk bij rollenspellen zijn de kijkrichtingen. Men kijkt naar het beeld van de ander. Maar daardoor gaan de ogen 'schuin opzij' en heeft die ander juist niet het idee dat ie rechtstreeks aangekeken wordt. Via de cirkels van aandacht krijgen we hier tips voor. Het verschil is enorm. Je wordt echt aangekeken. En je kunt meer variëren met je kijkrichting.
Het gebruik van je speelveld (het vakje waar je in zit) kan ook maximaler. Dat zit in handbewegingen (in beeld!, niet eronder) maar je kunt ook gaan staan, of meer uit het midden gaan zitten.
De feedback kan korter is een belangrijke les. Bij een live gesprek ben jij als trainingsacteur de enige die de deelnemer recht in de ogen kijkt. De anderen zien het vanuit een andere hoek. Kunnen hierdoor net iets missen in de oogopslag, de aandacht etc. Maar bij online acteren ziet iedereen exact hetzelfde!! Daar hoef je dus niet op terug te komen in de feedback. Het mooiste zou zijn om interactieve feedback te geven. Daar gingen we even mee aan de slag (3 speelkaarten: gevoeld, gedrag en effect). Maar ja, dat vraagt eigenlijk een hele workshop.
Tot slot nog een rijtje tips in omgang met de trainer. Je moet namelijk andere afspraken maken dan online. Bv over je binnenkomst (met/zonder video), hoe overleg je even tussendoor (chat, bellen, signaal), hoe is duidelijk wanneer de oefensessie start, wat doet de rest (video aan, uit) . Teveel om even op te noemen....en terug te vinden in het ebook, voor nog geen € 5 bij bol.com te bestellen ;)
Renate van den Broek