Workshop online werkvormen 17 april 2020
Hugo Vos Workshopsleider
Ida van de Lagemaat Gastvrouw
Zoom, toch een dingetje voor velen. Twee deelnemers waren voor het eerst aan het zoomen.
Daarom was het goed dat we uitgenodigd waren een kwartier eerder dan de aanvangstijd ons aan te melden om even geluid en beeld te checken.
Strak om 10 uur begonnen we.
Doel van de bijeenkomst: ervaren en onderzoeken van bestaande werkvormen en een online vertaling maken.
‘De workshop duurt twee uur waarbij het voor de energie lang is en voor het opdoen van kennis te kort’ citaat van Hugo Vos, workshopsleider.
Werkvorm:
Vergelijkbaar met zitten/staan of petje op petje af:
Iedereen stapt uit beeld. De spelleider stelt een vraag. Is jouw antwoord ‘ja’ dan kom je terug in beeld’
BV: ik kende zoom al voor de Corona tijd.
Ik beschouw mezelf als zoomexpert
enz.
Hiermee heb je een fijne energizer (beweging) en kennismaking. Je weet meteen of en wie er al ervaring hebben met zoom.
We ontdekten wel dat het fijn is als je deze vragen hebt voorbereid. Welke vragen stel je wel en niet!
Werkvorm:
Ontdekken hoe zoom werkt
We hebben geoefend met ‘rename’ en ‘stop video’
Stop video gebruikten we bij “ ik behoor tot de groep van mensen die ….
Of
ik ben de enige die….
Iedereen zet zijn video op stop. De spelleider start en doet een aantal zinnen om te oefenen, bv ik ben de enige die een motorrijbewijs heeft..
Daarna mocht de groep het overnemen. Iedereen weer op stop video, zet je video aan als je een vraag hebt en als je antwoord ja is zet je de video weer aan.
Dit is een kennismakingsoefening je komt soms achter dingen die verbazingwekkend zijn. Maar ook waar je dus als spelleider even aandacht voor moet hebben.
Dan komt het gesprek op ‘hoe introduceer je het online samenwerken?’
Dit gaat over vertrouwelijkheid (geen opnames, geen screenshots),
Hoe te handelen (in plenaire ruimte iedereen op mute, steek je hand op als je het woord wilt.)
Het is belangrijk dat de spelleider directief is en de regie houdt.
Bijvoorbeeld de naam noemt van iemand die het woord krijgt, deze even een witje laat vallen zodat iedereen diegene kan opzoeken in beeld (op of speaker view zetten)
Hugo laat zien hoe je eigenlijk aan het camera-acteren bent. Je kunt gebruikmaken van meer richting camera gaan zitten als je aan het woord bent, achteruit, dus verder van de camera af als je luistert, zelfs even gaan staan kan.
Werkvorm:
Iedereen zet de video uit en op mute, op twee deelnemers na. Deze twee mensen gaan een gesprek aan met elkaar. De observanten zetten ook hun laptopgeluid op mute. Zo observeer je dus alleen het non-verbale gedrag.
(overigens werkt zoom het best op de computer, op de telefoon en Ipad zijn de functies anders toepasbaar of helemaal niet)
Hugo hield een bord op met “allemaal geluid weer aan’. Zo wist iedereen weer dat ie terug kon in het gesprek.
Bij deze oefening kwam ook de modus ‘pin’, ‘speaker view’ en gallery view’ aan bod. Voor sommigen een ontdekking en voor anderen bekend. Als host/spelleider is het fijn om dit aan te geven per oefening wat het beste werkt.
Werkvorm:
Samen tot 20 tellen (om de beurt)
Het is ons niet gelukt ;-)
Goed om uit te proberen. Als het niet lukt deelnemers uitvragen naar hun focus. Het is echt anders in real life dan online. Waar let je op? Hoe zou het wel beter kunnen?
Tegengeluid: Het hoeft niet goed te gaan, het is gewoon een fijne spelbreker en energizer om over te gaan naar een volgende oefening/werkvorm.
Werkvorm:
Je krijgt 1 minuut de tijd om iets uit je keuken te halen wat niemand anders heeft. De tijd gaat nu in!
Tip: Als je zelf wat later terug bent dan anderen heb je soms als wat gemist. Als spelleider zou je bij de intro kunnen zeggen dat men nog even wacht tot de minuut voorbij is en de spelleider dan de beurt geeft. Zo krijgt iedereen alles mee.
Werkvorm:
Hoefijzer (je schuift als acteur langs de deelnemers) Wordt veel gebruikt voor het intrainen van korte vaardigheid zoals nee-zeggen fb-geven)
Eerst doet Hugo het plenair voor.
Hugo geeft de observanten een opdracht mee, zo is iedereen betrokken als de acteur bij 1 iemand bezig is. Daarna gaan we in kleinere groep in de Break Out Room (BOR) zelf oefenen.
Wat werkt er:
Kort houden
Naam zeggen van diegene waar je als acteur de vraag aan gaat stellen.
Dankjewel zeggen na het antwoord en dus afsluiten en door naar de volgende gaan door te zeggen ‘ik ga naar de volgende’
Witje laten vallen na de naam zeggen, zo kan iedereen inzoomen op die persoon
Op speakerview zetten
Welke vraag stel je bij nee-zeggen? Iedereen zit nu thuis achter de computer, stel dus geen vraag over Kopiëren op het werk maar iets wat in het hier en nu reëel is.
Werken in kleine groep in BOR werkt fijn.
Vooraf checklist maken over wat je moet zeggen en doen omdat alles nog nieuw is voor je als spelleider/acteur
Niet te lang bij 1 persoon blijven
Duidelijk markeren van begin en eind bij 1 persoon. Door naam te noemen en dankjewel te zeggen
Afspraak maken met de trainer wie het nagesprek doet.
Oogcontact is lastig omdat de camera van je computer op een andere plek staat dan dat jij de persoon ziet. Benoem dat en maak er geen punt van.
Werkvorm:
Shared screen
Hugo zet het whiteboard aan en iedereen krijgt de opdracht iets op te schrijven (klik Tekst aan)
Werkvorm:
LSD
Opdracht van Hugo is op in de BOR samen te onderzoeken en te ontdekken hoe je zoom kunt gebruiken om deze vaardigheid te trainen.
Uitkomsten:
LSD oefenen kan prima met de standaard werkvormen die we irl ook gebruiken
Groepsgrootte is belangrijk dus BOR is fijn
In het algemeen geldt : Geef een goeie kijkopdracht mee! (geef ze een taak)
jullie letten op inhoudelijk
jullie letten op procedure
jullie letten op non-verbaal.
Zo kwamen we aan het einde van de twee uur durende workshop.
Aantal opmerkingen van de deelnemers aan deze workshop:
Niveau verschil kennis zoom is groot. Het was meer een hoe-ga-je-om-met-zoom workshop. Er is behoefte aan meer oefenen en ervaren met werkvormen.
Vooraf deelnemers zich laten verdiepen in zoom middels het meesturen van een link
Dank Hugo en Ida voor het mogelijk maken van deze workShop.
Laatste gouden tip van Hugo: je kunt zelf oefenen met Zoom. Ga met je computer als ene gast en je telefoon als andere gast lekker aan de slag.
Annelies Kaan